Filosofie
Afgedankte schilderijen zijn een belangrijke materiaalbron en worden gerecycleerd ter bevordering van de duurzaamheid in een reeds meer dan overvolle wereld. Schilderijen worden gekocht in de kringloopwinkel. Lizzy Graff overschilderd ze met compleet nieuw werk. Littekens in de tijd, achteruitgeschoven, verborgen, wel nog steeds aanwezig in de schittering van elk nieuw kunstwerk. Verschillende lagen worden schijnbaar achteloos aangebracht met paletmes, elke oneffenheid behoudt zijn belang. Wat overblijft is een schilderij dat nog een schijn van het origineel vertoont, maar een nieuw leven leidt, een nieuw verhaalt vertelt.
Kleur
Kunst heeft de taak toebedeeld gekregen kleur toe te voegen. Lizzy Graff kiest het intuïtief en gevoelsmatig. Laag per laag wordt een basiskleur met het paletmes vermengd tot kleuren in alle schakeringen en dieptes. Een enkel silhouet zorgt voor dialoog tussen kleur en vorm, emotie oproepend en verleidend tot bespiegelingen.
Karakter
Het schilderproces van Lizzy Graff is gebaseerd op een bestaande ondergrond, hoe deze zich ook aanbiedt. Zij brengt rijkelijke lagen verf en patina als het ware nonchalant aan op de beschadigde ondergrond zonder dat de authenticiteit hiervan verloren gaat. Elke oneffenheid krijgt zijn belang. Het karakter van het vorige kunstwerk is nooit helemaal weg in de nieuwe creatie: de omlijsting maakt onlosmakelijk deel uit van het concept.
Kunstenaarschap
Als autodidact kunstenaar beperkt Lizzy Graff zich niet tot een en dezelfde schildertechniek of schuwt daarmee te experimenteren. Zij gebruikt verschillende soorten verf, materialen, technieken en toepassingen om uiting te geven aan schoonheid en verfijning of juist confrontatie en drukt op die wijze haar individualiteit en authenticiteit uit.